Jonas Hanssons #10TOPP2014

Jonas har haft en väldigt intensiv avslutande månad på 2014. Han håller som bäst på att flytta och var mitt i allt på de brittiska öarna en sväng. Med anledning av det senare har han inte twittrat ut alla sina låtar, vilket några av er kanske har noterat, men jag fick hela hans lista så jag kunde få med de låtarna dag för dag. Det är första gången under våra år som jag fått se någon annans lista innan den är twittrad. Väldigt lustigt och det förtog faktiskt väldigt mycket av spänningen. En tydlig bekräftelse på att vad vi sysslar med är ett väldigt spännande och kul sätt att få ut våra bästa låtar. Trots att det kan tyckas vara en utdragen process så ger det något att se fram emot och gissa kring. För att förtydliga så lyssnade jag inte på vilka låtar Jonas hade, men jag visste vilka det var och en del kände jag igen sen innan. Hur som helst var hans etta okänd för mig! Även för Jonas flickvän som kommenterade hans lista såhär ”Vad är det för fel på vanlig musik och populära låtar?”

Jonas plats 1: Jeremy Messersmith – Ghost

Kommentar från skribenten: En del låtar börjar så bra från första textraden. Ghost är en sådan. ”One more night in Omaha”. Där sätts tonen och känslan för hela låten som sedan gör väldigt mycket av vad vi upplever sen. Jag kan verkligen förstå varför Jonas gillar den här låten och artisten. En gissning är att han skulle vilja vara honom. En singer-songwriter som även gillar dataspel och gaming. Men om jag ska vara ärlig är det här inte riktigt ”gibbmusik”, mer fin ”åka-bil-en-sommarmorgon-på-västkusten” musik.

Här följer Jonas lista med ovanlig och inte populär musik! Efter en genomgång av Jonas tidigare listor så är den lista med minst antal riktigt välkända artister på. Tänk vad ensamheten i mörkaste Småland kan göra med en mans musiksmak. Från hans lista är främst Royal Blood min nya roliga bekantskap.

1. Jeremy Messersmith – Ghost
2. Jose Gonzalez – Stay Alive
3. Det Stora Monstret – Kolibrins Vingar
4. Nick Mulvey – Fever to the form
5. Min Stora Sorg – Jag står kvar
6. Royal Blood – Figure It Out
7. The New Mendicants – Sarasota
8. Cleo, Kristin Amparo & Broke N Tipsy – Andas
9. Pfemme Records – Tittar aldrig bort igen
10. Steso Songs – Where it hurts the most

Lämna en kommentar